Breadcrumb

Dr. Santi Guerrero Calle

Research assistant

Research interests

  • Curriculum Development
  • German as a second language / German as a foreign language
  • Teaching and learning processes in adult literacy
  • Adult written language acquisition process
  • Textbook development and development of teaching materials
  • Analysis, diagnosis and development of language skills

PhD thesis

Zweitschriftlernende in der deutschsprachigen Schweiz. In 300 Kurslektionen Alpha und A1? http://doc.rero.ch/record/328583?ln=de

Research projects (direction)

Duration

05.2020 - 02.2021

After the positive outcome of the first Cantonal Integration Programme (CIP), the Confederation commissioned the cantons to implement the second CIP (running from 2018 to 2021). Considering that not all migrants have the same needs and requirements...

Research projects (collaboration)

Duration

01.2021 - 12.2023

Comparatively little research has been conducted on how adult migrants – both those with low literacy skills (non-literates) and those who have competence in a non-Latin alphabet (non-roman alphabet literates) – acquire reading and writing...

Duration

01.2018 - 12.2020

Literacy courses designed for adult migrants have been offered for decades in countries experiencing significant immigration. The recent past has seen an increase in research on the teaching and learning processes that are involved in successful...

Publications

  • Guerrero Calle, Santi (im Erscheinen): Möglichkeiten und Grenzen der Silbenmethode für Zweitschriftlernende mit Tigrinya als Muttersprache. In: Döll, M. & Michalak, M. (Hg.), Erst- oder Zweitschrifterwerb? Studien zu Mehrsprachigkeit und Alphabetisierung Münster: Waxmann Verlag.
  • Guerrero Calle, Santi (2020): Assessing the impact of the syllabary approach on German literacy gains for Tigrinya non-Roman alphabet literate learners. In: D'Agostino, M. & Egle M. (Hg.), Languages and literacy in new migration. Research, Practice, and Policy. Literacy Education and Second Language Learning for Adults (LESLLA): Proceedings of the 14th Annual Meeting of LESLLA, Palermo 4–6 October 2018. Palermo: UniPa Press.
  • Guerrero Calle, Santi & Shafer, Naomi (Hg.) (2019): Produktion und Partizipation in Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Sprechen – Schreiben – Mitreden. Akten der Siebten Gesamtschweizerischen Tagung für Deutschlehrerinnen und Deutschlehrer, 15. und 16. Juni 2018, Universität Bern. 
  • Guerrero Calle, Santi (2017): Wir sind keine Kinder! Erwachsenengerechte Alphabetisierung von Asylsuchenden und Flüchtlingen. In: Babylonia 01, S. 63–65.
  • Guerrero Calle, Santi (2016): Alphabetisierung von Asylsuchenden und Flüchtlingen im Kanton Bern. Eine empirische Untersuchung der Alpha-Box. Fribourg: Universität Fribourg. Online unter: http://doc.rero.ch/record/278042/files/Alphabetisierung_von_Asylsuchenden_und_Fl_chtlingen_im_Kanton_Bern.pdf [zuletzt geprüft am 11.12.2019].